EKO FUN

Sen to zdrowie

Dobry SEN wynika z harmoni człowieka z jego zegarem biologicznym. Jest nierozerwalnym elementem odwiecznego cyklu natury.

Wszystkie zdarzenia zewnętrzne świata przyrody są połączone z podobnymi zdarzeniami wewnątrz ciała.

Podwzgórze kontrolując zegar biologiczny przesyła wiadomości do szyszynki kontrolującej neuroprzekaźnik melatoninę. Osiąga ona maksymalne stężenie pomiędzy 1:00 a 3:00 w nocy i spada do najniższego poziomu w południe. Jest wydzielana bezpośrednio do krwi i informuje ciało która jest godzina w przyrodzie. Kontroluje rozmnażanie, sen, czynności motoryczne, ciśnienie krwi, układ immunologiczny, gruczoły przysadki, i tarczycy, rozwój komórkowy, temperaturę ciała i wiele innych funkcji życiowych. 

Mózg syntetyzuje również serotoninę, której najwyższy poziom osiagany jest w południe. Jest ona odpowiedzialna za zachowania płciowe, pamięć, apetyt, impulsywność, strach a nawet pojawienie sie skłonności samobójczych. Ciekawostką jest że 95% tego neuroprzekaźnika wytwarzane jest w jelitach a nie w mózgu.

Zmienne poziomy melatoniny i serotoniny mówią komórkom czy jest ciemno, czy jasno, czy powinny być bardziej aktywne czy mniej. Synchronizują działanie organizmu z rytmami okołodobowymi.

Ilość melatoniny dostępna dla ciała w odpowiedzi na ciemność nocy zależy od stężenia serotoniny wydzielanej w odpowiedzi na światło dostępne w ciągu dnia. W miarę zmniejszania się ilości światła dziennego, serotonina automatycznie rozkładana jest na melatoninę.

Jeśli twoje ciało wytwarza prawidłowe ilości serotoniny w świetle naturalnym, będzie produkować wystarczającą ilość melatoniny w nocy, kiedy oczy są zamknięte. 

UWAGA!
Pod wpływem światła szyszynka nie wydziela wystarczających ilości melatoniny!
Wydzielanie melatoniny zaczyna się pomiędzy 21:30 i 22:30 w zależności od wieku. Jeśli w tym czasie nie będziesz pobudzać ciała kofeiną, jedzeniem lub sztucznym światłem, melatonina naturalnie wywoła senność i zmęczenie. Podczas tej fazy snu przed północą człowiek zużywa 8% tlenu mniej, nie pojawiaja się żadne sny, odpoczynek i odprężenie są trzy razy większe od tych jakie daje sen po północy, kiedy pobór tlenu wraca do normy.

Jeśli regularnie opuszczamy fazę snu na dwie godziny przed północą ciało i umysł nadmiernie się przemęczają, a reakcje stresowe staja się nienaturalnie wysokie. Owe reakcje stresowe obejmują wydzielanie adrenaliny, kortyzolu i cholesterolu (którego część może przekształcić sie w kamienie żółciowe). Przemęczenie kompensowane stymulantami takimi jak kawa, herbata, papierosy, cola, słodycze, alkohol, prowadzi do przewlekłego zmęczenia. Kiedy czujemy się zmęczeni, zmęczony jest nasz umysł, ale również nasze komórki, a to prowadzi do obniżenia progu odporności na bakterie i wirusy oraz kumuluje substancje toksyczne.

Starajmy sie zatem chodzić spać przed godziną 22:00 a w łatwy sposób usuniemy zmęczenie z naszego życia. Melatonina spowalnia efekt starzenia, podtrzymuje witalność i długowieczność. Jest jedną z największych tajemnic dobrego zdrowia i łączy nas z rytmem wszechświata.

Małe dzieci intuicyjnie wykorzystują ten czas na głęboką regenerację.



Po 18:00 zmniejsza się ilość światła, naturalnie spowalnia to metabolizm, zatem posiłek wieczorny powinien być lekkostrawny. Po 20:00 najważniejsze enzymy trawienne nie są już produkowane.

Idealny plan dnia:

Połóż się spać przed 22:00
Wstań pomiędzy 6:00 a 7:00
Zjedz śniadanie pomiędzy 7:00 a 8:00 rano
Zjedz główny posiłek między 12:00 a 13:00
Zjedz lekką kolację między 18:00 a 19:00

Podsumowując, SEN to zdrowie - naturalnie :-)





logo EKO FUN
Zapraszamy










ekofun@ekofun.pltel 601 200 393